torsdag 4 oktober 2012

Japanska Tåg






En sak som verkligen fascinerade mig mycket under min tid i Japan är deras tågsystem.
Hur bra , punktligt och bekvämt det är men också hur packat det kan vara och svettningarna det innebär i ett  varmt och fuktigt  klimat.
De är så punktliga, på ett helt år är de endast försenade några minuter och när jag bodde ca en timme från Tokyo centralen gick det ett tåg dit vart femte minut mitt på dagen.
Sånt tänker man ofta tillbaka på när man står och fryser på en SJ perrong om vintrarna här hemma.


De måste dock vara punktliga eftersom det är miljontals människor som pendlar med dem till jobbet varje dag , bara i Tokyo. Så det är en stor press på att dessa system ska fungera. 

Trotts att de avgår vart 5e minut i rusningstid så är det ändå alltid en grupp anställda som väntar på ankommande tåg vid slutstationen. Dessa går igenom och städar alla vagnar innan nya resenärer får stiga på. De plockar upp papper och burkar och annat som några har lämnat efter sig.
Under tiden detta pågår radar nya resenärer upp sig i en kö utanför de stängda dörrarna precis så prydligt som man kan tänka sig att det är i Japan.

Japanska tåg kan dock vara väldigt fulla under rusningstid och att behöva stå i ett fullpackat tåg på sommaren är ingen höjdare.
Dock så kan man bara vänta tills nästa tåg  i hopp om att man får sitta ner eftersom de går så offta. 

Det jag inte riktigt försår är varör företagen inte anpassar sina arbetstider lite i skift för att sprida ut tiderna lite istället för att alla ska börja kl 8 och  9  på morgonen. Det hade nog kunnat underlätta trafikflödet avsevärt.
Men men det funkar förhållandevis bra ändå.  

Jag har också funderat på varför det funkar så mycker bättre där jämfört med sverige och det är nog främst utav två anledningar. det första är att de är många fler människor så att bygga ut tågtrafik och annat blir mer lönsamt  eftersom alla helt enkelt inte kan ta bilen in till stan för det skulle aldrig funka i det redan trångbodda Japan.
Det andra är att de i japan tvingades bygga upp i princip all infrastruktur igen under 50 och 60 talet efter kriget. 
i sverige har vi inte sattsat nämnvärt på järnvägarna sedan  innan andra världskriget och vår infrastruktur är i grunden nästan 100 år gammalt , lite modifierad här och där för att hålla den vid liv så länge som möjligt. 
Den är helt enkelt för gammal för att klara trafiken som går på den egentligen.

Måste dock varna den som reser till japan att konduktörer och personal sällan kan engelska vilket kan leda till en del problem för turister. stationerna är dock bra skyltade på engelska så det är oftast inga större problem att ta sig fram ändå, samt brukar det alltid finnas någon snäll japan som kan hyffsad skolengelska att fråga om det krisar sig. 

Till sist måste jag bara nämna  hur skönt det är att alla vagnar i japanska tåg är i princip tyst avdelning. Du kan prata men du förväntas hålla en låg ton och inte babbla alltför mycket. Det råder också mobilförbud på tågen (att prata i) och man ser nästan aldrig en så skamsen affärsman som när han glömt sätta på tyst läge eller "manner  mode" på sin telefon eller måste svara lite snabbt(viskandes) för att be personen ringa upp igen senare. 

Det kan tyckas  lite strikt och tråkigt utifrån men när man jämför hur det är att åka tåg/ buss i sverige och Japan så förstår man efteråt  precis varför de har det så.

Det finns ju även en bild i huvudet av den utarbetade, sovande japanen  sittandes på ett tåg (eller ståendes för den delen) och jag vet inte vad det är men jag måste säga att jag slocknar otroligt lätt på japanska tåg :).








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar